Változó vizeken

Az elektromos gépjárművek és az IoT-technológiák térhódítása a magyar beszállítói hálózatot is válaszút elé állítja

2019. március 20., szerda, 06:00

Címkék: CAD/CAM/PLM Creo digitalizálás Internet of Things ipar 4.0 plm PTC

Megatrendek mozgatják a hazai ipart, amelyek technológiai és szemléletbeli változásokat feltételeznek a hazai kis- és középvállalkozások részéről is. A változtatási kényszert sok cégvezető esetében elhomályosította az elmúlt évek fellendülése, de a kegyelmi állapotnak belátható időn belül vége lesz. A magyar ipar elkerülhetetlen átalakulásáról Nyirő Ferenc, az S&T Consulting Hungary Kft. ipari digitalizálás üzletágának vezetője beszélt a TechMonitornak.

Megvalósult már az IoT áttörése a magyar kisvállalkozások között?

Nem a tavalyi év volt az IoT berobbanása a magyar piacra. Továbbra is rengeteget beszélünk róla, de a kkv-k között az elfogadottsága továbbra sem üti meg a kívánt mértéket. Viszont egyre több céggel tudunk belekezdeni érdemi projektekbe, és azt várom, hogy idén tömegével érkeznek majd a megkeresések a kkv-k részéről is IoT-megoldások irányába. Számtalan rendezvényen vettünk és veszünk részt, a cégvezetők érdeklődnek a téma iránt, és keresik, hogy miként tudnák ezt beépíteni saját gyártási folyamataikba. Ebben közrejátszik majd a szakképzett munkaerőben mutatkozó hiány is. Nekem meggyőződésem, hogy sok cég rossz oldalról közelíti meg az álláspiaci problémákat: sok helyen valóban kevés a szakember, de még több olyan terület van az üzemekben, amik egyszerűen kis hatékonysággal működtek. Ha növeljük ezen területek hatékonyságát, akkor nem kell embert felvennünk ugyanakkora profit eléréséhez. A termelékenységben kell keresnünk a megoldás kulcsát, amihez abszolút feltétel a modern IoT, de mindezzel együtt továbbra is nehéz terep ez számunkra, hiszen a szokás nagy úr, és az edukációs folyamat még nem zárult le. A szükség azonban kikényszeríti majd a piaci szemlélet változását is. A kérdés akkor már az lesz, hogy mely szolgáltató képes az IoT-projektek profi levezénylésére. Mi megteremtettük a lehetőséget a magunk és az ügyfeleink számára.

Miben kellett változnotok ahhoz, hogy komplex IoT-projekteket is meg tudjatok valósítani?

Három-négy évvel ezelőtt kezdtünk neki az üzleti stratégia átformálásához; korábban hagyományosan CAD/CAM/PLM rendszerekkel foglalkoztunk, de a váltás tudatos portfólióbővítéssel járt. Ez a folyamat tavaly zárult le, és az azzal járó improduktív területek ellenére nagyon jó évet zártunk 2018-ban. Tavaly vált teljessé az IoT- és a kiterjesztett valóság kínálatunk, tavaly nyertük el az első igazán nagy MES-projektünket, és 2018-ban indítottuk el a gyár- és robotszimulációs projekteket is. Még nem ismerjük a 2018-as auditált eredményeket, de azt tudjuk, hogy az S&T Consulting Hungary Kft. forgalma 15-ről megközelítőleg 20 Mrd forintra nőtt, és ugyanilyen arányban bővült a ipari digitalizálás üzletág eredménye. Idén is 25-30 százalékos növekedés a cél.

Milyen irányban fejleszti a PTC a Creót?

A PTC minden év márciusban mutatja be az új verziót. Mi már ismerjük a fontosabb fejlesztéseket: továbbra is elsődleges irány marad az ipar 4.0 támogatása, az IoT-integráció, a kiterjesztett valóság, valamint a topológiai optimalizálás, ezeken felül a 3D nyomtatás és a reverse engineering kap erős hátszelet idén a fejlesztésekben. A topológiai optimalizálás egy olyan témakör, amire minden szoftvergyártó jelentős erőforrásokat csoportosított. A PTC tavaly vásárolta fel a topológiai optimalizálásban elismert Frustrum céget, amelynek megoldását most nagy erőkkel integrálja a Creóba. 2019 második felében már várhatóan a mi kínálatunkban is megjelenik majd az új megoldás. A Frustrum megoldása eleve megmunkálható geometriákkal dolgozik, és az a háttértechnológia más területeken is használható lesz a PTC kínálatában.

Tavaly decemberben volt lehetőség utoljára Creo öröklicencek vásárlására. Hogyan reagáltak az ügyfelek a váltásra?

Azt gondoltuk, hogy a cégek ki fogják használni a lehetőséget, és öröklicenceket fognak vásárolni. Az év utolsó két hetében valóban megrohamoztak minket az ügyfelek – csak szemléltetésképpen: az éves megrendelésállomány 25 százaléka jött be az utolsó két hétben –, de a megkeresések majdnem fele meglepő módon nem öröklicencre, hanem szoftverbérletre vonatkozott.

Mivel idén már csak bérletes megoldás érhető el, ez szerintem az első negyedévben forgalomcsökkenést hoz, de a későbbiekben ez a hatás nem érződik majd. Más országokban a szoftverbérletre történő átállás már korábban lezajlódott, és a tapasztalatok szerint a forgalom jelentősen megnövekedett az öröklicencek kivezetésének hatására. A forgalom növekedéséhez az is hozzájárulhatott, hogy a PTC tavaly egy új csomagrendszert jelentett be, ami sokkal kedvezőbbnek mutatkozik az ügyfelek számára, mint a korábbi konstrukciónk. A korábbi Prémium csomag szinte teljes funkcionalitása belekerült a jelenlegi alapcsomagba, így jóval versenyképesebbek lettünk.

Az autógyártás és az autóipari beszállítói hálózatok várható átalakulására milyen stratégiával készültök?

Az elektromobilitás térhódításával teljes ágazatok fognak megszűnni, vagy a megszűnés elől menekülve átalakulni. Egy elektromos jármű hajtáslánca sokkal egyszerűbb, mint egy belső égésű motoros autó rendszere, amelyben a motor és a váltó a két legbonyolultabb alkotóelem – éppen ez a kettő tűnik el. A hazai autóipari beszállítói kör is szükségszerűen leköveti majd az iparági átalakulást. Ennek van egy belátható időhorizontja. A Volkswagen például 2026 után nem fejleszt több belső égésű motort. Vagyis annak a motorcsaládnak még egy darabig lesz kifutása és azzal járó alkatrészigénye, de lehet sejteni, hogy mikor indul drasztikus csökkenésnek a belső égésű motorokba szánt alkatrészek iránti kereslet. Aki tehát öntvényeket vagy váltóalkatrészeket gyárt, annak fel kell készülnie arra, hogy diverzifikálja a tevékenységét, és adott esetben a volumencsökkenésre is reagálni tudjon, hiszen a valódi tömeggyártást az autóipar valósította meg.

A BMW globálisan a ThingWorkx IoT-platformot választotta. Milyen feladataitok lesznek a hazai BMW-gyár megnyitásával?

Évekbe telik majd, mire az a gyár megkezdi a termelését, de minden autóipari beruházásnak hasonló lefutása van. A szoftverek központilag érkeznek majd, nekünk pedig a képzésben és a támogatásban jut majd főszerep. Itt nemcsak a BMW-re kell gondolni, hanem a kialakuló beszállítói láncra és a Debreceni Egyetemre is.

A PTC és a Rockwell stratégiai együttműködése milyen hatással van a ti munkátokra?

A két nagyvállalat partnersége egészen magas szinten valósult meg, és abban is kifejeződött, hogy a Rockwell 1 milliárd dolláros tőkebefektetést hajtott végre a PTC-ben. Ez egy hosszú távú együttműködés első felvonása, ami a jövőben várhatóan még szorosabbra fonódik majd. A PTC és a Rockwell portfóliója nagyon jól kiegészítik egymást, mind az ügyfélkörök, mind a technológiák szempontjából. Máris létrejött a FactoryTalk Innovation Suite termékvonal, amely tartalmazza mindkét nagy cég technológiáját. Nagyon gyorsan beindult tehát a partnerség üzleti haszonná váltása, de Magyarországon egyelőre még keressük az együttműködés lehetőségeit. Ugyanazok a szinergiák idehaza is jelen vannak, de még folyik a megfelelő üzleti modellek kialakítása.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek